K vlastní turistice
možnosti:
Rozhledna
Královka – je
na fotkách, před rozhlednou je dnes velmi nevkusně umístěný obchůdek
s občerstvením a suvenýry. Sama
rozhledna je po vnitřní rekonstrukci a je přístupná. Zajímavý je zejména pohled
na Jablonec, Liberec, Ještěd, Jizerky a v neposlední řadě na zříceninu hradu
Trosky v Českém ráji.
Rozhledna Slovanka – je také na fotkách, je po
rekonstrukci, vstupné je zdarma. Zajímavé pohledy jsou na Jablonec, Liberec,
Ještěd, Jizerky, Jizeru a další
Rozhledna Bramberk – dlouhou dobu byla uzavřena,
dnes se o její otevření zasloužila obec Lučany. Vnitřní schodiště bylo již před
lety v dost žalostném stavu, takže po znovuotevření jsme zde nebyli a
nevím.
Rozhledna Černá
Studnice –
rozhledna nad Jabloncem, turisticky trochu dále, stále ovšem ještě
v dosahu naší turistiky.
Rozhledna Štěpánka – na rozhraní Jizerský hor a
Krkonoš, asi je lépe navštívit ji pomocí auta. Fotka uvedena v Harrachově,
odkud je přístupná pěšky.
Protržená přehrada na
Bílé Desné – velmi
zajímavé místo, zde na mě vždy dýchne cosi zvláštního, týkajícího se umu
českých lidí i toho co dokázali udělat špatně. Obsažněji o ní dále.
Přehrada Josefův Důl – nad Josefovým Dolem – obrovská
nádrž sloužící jako zásobárna pitné vody a zadržující jarní tání sněhu.
Kristiánov – bývalá sklářská osada, dnes
muzeum sklářství v Jizerkách.
Vodopád Jedlová – nad Josefovým Dolem, velmi
hezký vodopád, přístupný pouze pěšky, a to v létě i zimě.
Ještěd – dominanta Jizerek, klobouk
dolů před dovedností a umem českých lidí. Je přístupný pěšky, nebo autem až na
vrchol.
Nyní informace
k protržené přehradě
Obecný
popis protržené přehrady
Přehrada
na Bílé Desné byla projektována jako sypaná zemní hráz, neboť rostlá skála na
které by se dala postavit gravitační hráz (tzv. typ Intze) byla příliš hluboko.
Při budování byla zemina v tělese hráze vždy po navršení
Příčiny
protržení
Příčinou
protržení hráze na Bílé Desné bylo nerovnoměrné sedání tělesa hráze a výpustní
štoly se šoupátkovou věží. Štola byla chybně uložena na pilotovém roštu, a tak
vlastně vůbec nesedala, narozdíl od masy zeminy v tělese hráze. Došlo tak k
postupnému "rozlomení" hráze právě nad výpustní štolou. Pravděpodobně
kolem šoupátkové věže začala voda rozrušovat těleso hráze. Chybný byl tedy již
samotný projekt a také technologie výstavby: zemina tělesa hráze měla být
hutněna dokonaleji, po menších vrstvách. Ukázalo se též, že sklon hráze byl
příliš strmý a těsnění pláště nedostatečné. Výpočty též prokázaly, že projektovaná
kapacita přepadů byla nedostatečná a už padesátiletá voda by se přelila přes
korunu hráze! Katastrofa na Bílé Desné nadlouho ovlivnila vývoj sypaných
zemních hrází v celé Evropě.