Buštěhradské
vrchnostenské doly začaly v roce 1822 hloubit jámu Ludmila
poblíže
Cvrčovic, severozápadně od své štoly Josef. jáma měla soudkovitý tvar o
rozměrech 4,5 x 2,4 m.
Při hloubení byly značné potíže, a to zejména s přítoky vody.
Hloubení
postupovalo velmi pomalu. Teprve po nasazení parního stroje
v roce 1836
bylo možné jámu v roce 1838 dokončit. Jáma odkryla
v hloubce 11,5 m sloj. Byla to
první
jáma na Kladensku, která přesáhla hloubku 100 m.
V úrovni 100 m bylo založeno 1.
patro.
Jáma Ludmila procházela poruchové pásmo, a proto nesplnila očekávání do
ní
vkládané. Od roku 1841 byla dále prohlubována a v roce 1847
dosáhla hlouby
158,8
m,
v hloubce 153,6 m
bylo založeno 2. patro. V roce 1861 dosáhla Ludmila hloubky 214,2 m
a bylo založeno
třetí patro. Z tohoto patra byl později ražen překop
k budoucímu dolu
Ferdinand. V tomto roce byla také ražena Ludmilská štola,
která měla
sloužit pro dopravu uhlí do blízkosti železniční tratě Dubí – Kralupy.
Jáma
Ludmila byla propojena jak se štolou Josef, tak s jámou Marie
Antonie
(r.1858). V roce
1871 bylo započato
s ražbou spojovacího překopu k právě hloubenému dolu
Ferdinand ve
Cvrčovicích. Dílo bylo dlouhé 749 m a
v srpnu 1873 dosáhlo vrtu provedeného ze dna
jámy Ferdinand. Jáma Ludmila sloužila jako větrní jednak pro jámu
Ferdinand a
dále pro jámu Marie – Antonie, a to do roku 1891, po tomto roce již
nebyla
funkční.
V roce
1920 byla znovu vyzmáhána. V roce 1921 byla postavena nová,
dřevěná těžní
věž a jáma byla vybavena jako větrní. v roce 1921 sem byl
dopraven
elektrický těžní vrátek ze zavřeného dolu Ferdinand který byl připojen
na
původní buben těžního stroje. Jáma měla sloužit ke snadnějšímu vyrubání
ochranného pilíře jam Prago II a později byla využita pro otvírku zásob
základní kladenské sloje dolem Prago I až do roku 1968.
V 60.
letech minulého století se těžní věž dolu Ludmila dostala na seznam
Státních
kulturních památek. Jáma byla zasypána přibližně v roce 1977 a
kolem roku 1989 došlo
k demolici povrchových objektů, a to včetně zmiňované těžní
věže.
V roce 2003 byl v jámě doplněn zásyp popílkovým
stabilizátorem a nad
jamou byl vybudován ohlubňový poval.
Souřadnice
dolu: 50.171137,14.148844