Jáma
byla situována těsně nad
železniční stanicí Vrapice. V současné době železniční stanice
slouží
k bydlení místních Romů.
S hloubením jámy bylo započato v roce
1940.
V témže
roce bylo započato také s výstavbou celého provozu.
Šachta měla svým uhlím zásobovat kotelnu
Poldiny huti. Hloubení jámy projektoval ing. Trejbal. Práce byly
dokončeny
v roce 1943. V červenci 1941 se také začala otevírat
zazděná
Josefská
štola ve Vrapicích se kterou byla jáma propojena. Na tuto štolu
vzpomínal také
můj bývalý kolega z Dolu Nosek Míla Pavelka, který zde fáral
„pěšky“. Jáma Prago
IV byla hluboká pouze 33 m . – je to dobře
vidět na
údajích na pomníčku jámy. Jáma měla soudkovitý tvar, byla vyzděná
z bílých
cihel a měla rozměry 4,3 x 2,85 m . Byly zde
otvírány dosud
netěžené zásoby kladenské
sloje. Vysoká mocnost v dolovém poli Marie Antonie (až 5,7m)
se
nepotvrdila. Ačkoliv je jáma situována bezprostředně u železniční
stanice, přesto bylo vytěžené uhlí dopravováno za pomoci nově
vystavené
povrchové
lanovky na důl Prago I, kde bylo upravováno. Výstavba lanovky
se
však
uskutečnila až v roce 1947 a
byla dlouhá 1777m. Definitivní
ukončení a zajištění jámy
bylo provedeno v roce 2004 – viz. údaje na fotografii pomníčku.
Souřadnice dolu 50.166892,14.155574