Hloubení
jámy dolu Kűbeck bylo započato v roce 1842. Hloubení bylo
prováděno
v obdélníkovém průřezu 2 sáhy a
Od
roku 1855 přešel důl do majetku Státních drah, které jámu
v roce 1858 dohloubily
a pod číslem II. započaly s těžbou. Důl byl později
přejmenován podle
Karla Bedřicha Kűbecka. Hlavní kladenská sloj byla nalezena
v hloubce
V roce
1889 byl vyražen spojovací překop mezi dolem Kűbeck a dolem Ronna,
tento byl
používán jako větrní a v případě potřeby sloužil
k odvodu vody. V
roce 1896 byla postavena elektrocentrála a byla zahájena postupná
elektrifikace
dolů Kűbeck a Thinnfeld. V témže roce byly zavedeny elektrické
důlní
lokomotivy a po roce 1896 byly vrátky na stlačený vzduch nahrazeny
vrátky na
stejnosměrný proud. Po
ukončení těžby na
dole Thinnfeld byl na důl Kűbeck přemístěn elektrický těžní stroj
Siemens –
Halske z roku 1901, což byl patrně první elektrický těžní
stroj na
Kladensku.
Jáma
Kűbeck sloužila jako větrní pro důl Ronna až do ukončení provozu. Byla
to
nejstarší a nejdéle provozovaná jáma na Kladensku, sloužila od roku
1858 do roku
1997, tedy celých 139 let. Provoz jámy byl ukončen v roce
Laskavostí
nového majitele objektu mi bylo umožněno pořídit fotografie
v původní
šachetní budově, kde jsou dobře vidět zbytky dřevěné těžní věže,
pomníček jámy,
schody k lanovnicím a zakrytý otvor ventilátoru. Dále jsem vyfotil to co
zbylo ve strojovně a
některé další fotky v okolí dolu. Je na místě abych panu
majiteli
poděkoval.
Souřadnice
jámy: 50.160493,14.111426