Hornictví vytvářelo po
celé
generace bohatství, ze kterého vyrostla
většina našich středověkých měst. s montánním podnikáním se
rozvíjela řada
navazujících řemesel a tím rostlo i postavení celé země.
Ing.Stanislav
Vopasek
Mlátek
a
želízko
Hornický symbol, jinak
také mlátek
a želízko, kladívka, fajslíky,
šlígle, schlagägel und Eisen najdeme v různé podobě, spolu
s dalšími
symboly hornictví v sedmdesáti devíti městských znacích naší
země.
Zkřížený mlátek a
želízko se po
staletí stal nejen hornickým znakem se
všeobecným vyjádřením hornického podnikání, ale je i současně světově
uznávaným
znakem k vyjádření práce. Rozsah užití ve světě, jako obecného
symbolu, má
snad srovnání pouze s křesťanským křížem. Se zkříženým mlátkem
a
želízkem
se setkáváme nejen ve znacích našich města na portálech štol nebo
šachet, ale
jsou zobrazeny na fasádách významných světských i církevních staveb.
V převrácené podobě znak symbolizuje ukončení hornického díla
či
lidského
života. Přes opakované a dlouhodobé užívání tohoto symbolu stále
dochází
k jeho grafickému znetvoření i v odborné hornické
literatuře.
Z neznalosti věci panuje domněnka, že se jedná jen o jakási
zkřížená
kladiva, jde při tom o dva zcela technicky rozdílné nástroje.
Problematika
jejich zobrazení byla v historii řešena hned několikrát,
nejznámější je
německá státní norma z roku
Autoři
textu:
MgA.Tomáš Voldán, Bc. Dominika
Havlová, MgA. Dagmar Šubrtová
Tyto dva zkřížené
nejstarší
havířské nástroje se staly nejen hornickým
znakem se všeobecným vyjádřením havířské práce, ale jsou současně i
světově
uznávaným znakem. Rozsah jejich použití jako obecného symbolu lze snad
porovnat
jen s křesťanským křížem. I přes dlouhodobé a hromadné používání tohoto
symbolu
dochází však stále z důvodu neznalosti používání obou znakových
nástrojů k
jejich grafickému "znetvoření". Z neznalosti věci panuje ve
veřejnosti domněnka, že ve znaku jde jen o jakési dvě kladiva. Pro
objasnění používání
obou nástrojů a k pochopení jejich funkce je nutné se vrátit do
nejstarších
počátků hornictví, kdy se ražení chodeb v pevných horninách ještě
vykonávalo
bez trhacích prací. Havíři rozpalovali celistvý kámen na ražební stěně
ohněm,
potom skálu prudce ochlazovali vodou. V popraskaných horninách
havíř potom
pomocí ostrého želízka na násadě, na které tloukl kladivem, vysekával
na čelní
ražební stěně rovnoběžné rýhy. Napříč potom kolmo na ně vysekával další
soustavu rýh. Tak vznikly postupně na ražební stěně čtverce s
vystouplými
(buchtovitými) středy, které havíř dál postupně otloukal. Povyrovnání
ražební
čelní stěny se celý cyklus s rýhami opakoval. Umíme si vůbec představit
tuto
těžkou a namáhavou práci v kontextu současné mechanizace havířské
práce?
Kladivo - má oboustrannou bicí polohu. Havíř ho držel v pravé ruce.
Pevně
naražená násada přes železnou část nepřečnívala. V hornickém znaku je
kladivo
vpředu k prvému uchopení. Želízko držel havíř v levé ruce a bylo na
násadě
volně nastrčené tak, aby se nepřenášely otřesy úderu na ruce. Volné
nasazení je
ve znaku vyjádřené přečnívající násadou. Většina želízek byla proti
kreslenému
dnešnímu znaku víc protáhnutá a ostře zašpičatěná. Dokládají to různé
dobové
rytiny, hlavně z prostředí starých hornických míst. Pro sjednocení
zobrazování
hornického znaku byl v Čechách roku 1905 vydaný obecný pokyn v
"Hornických
a hutnických listech". V Německu pro kresbu hornického znaku vyšla v
roce
1950 dokonce samostatná státní norma, která znak detailně upřesňuje.
Na internetu jsem nenašel žádnou další zmínku o Glejtu na obranu hornického znaku z roku 2001. Nenalezl jsem ani vlastní Glejt, možná jsem jenom špatně, nebo jinde hledal. Mlátek a želízko převrácené, značí např. uzavřené důlní dílo.
Druhým
hlavním
symbolem hornické činnosti a práce je
stavovský pozdrav Zdař Bůh!, jako slovanská modifikace a protiváha
německému
Glück Auf! ( Pozdrav Glück Auf lze volně přeložit jako "štěstí
vzhůru"- přání šťastného návratu ).
Zde musím
zmínit, že
hornický pozdrav byl normálně a zcela
běžně v podzemí používán a jinak se zde nezdravilo. Při
skutečném
zdravení
doznal pouze zkrácení a byl
často
používán ve tvaru „Zdar“,
anebo „Zdař“.
Hornická
švancara
Švancara je jedním z
nejdůležitějších symbolů
havířského stavu od dávných časů. Název pochází od německého slova
"schweizerhacke". Je to původně staré tesařské nářadí - sekyra.
Havířská kutiště a šachty byly velmi často daleko od větších lidských
obydlí a
v minulých časech bylo vůbec zvykem chodit po lesích a horách
ozbrojený. Dvojí
funkce seker umožňovala používat ji jako nářadí a v případě potřeby i
jako
zbraň. Postupem doby se švancara změnila na zdobnou, symbolickou
sekerku, spíše
používanou pro parádu a jako vycházkovou hůl. Je reliéfně zdobená a
podle barvy
kovu (zlatá, stříbrná, černá) vyjadřovala postavení nositele. Byl to
vlastně
jakýsi odznak postavení havíře v hornické hierarchii. Švancara se
nosila hlavně
při hornických slavnostech, opřená na pravém rameni kovovou částí a
držená
pravou rukou za dolní konec úzké, zploštělé dřevěné násady,zakončené
kováním a
tupým bodcem. Byla běžným doplňkem vycházkového oblečení havíře. Někde
na ní
při parádách havíři nosili ještě zavěšený kahan. Slovenští horníci
švancaru
nazývají "banícky fokoš".
Autor
textu
Štěpán Podest
Pamatuji, že na dole Nosek používal hornickou hůl při fáraní odborový bezpečák Pepa Bauch, bez švancary si ho v podzemí dost dobře neumím představit.
Permoník
Symbolem hornické
činnosti a
jakýmsi tradičním hornickým
souputníkem je permoník (perkajst, permon atd.), tedy jakési spodobnění
i
mystické vyjádření ducha hor, skalního skřítka, trpaslíka, důlního
raráška
všech možných vlastností. Permoníci jsou neodmyslitelnou součástí
hornického
folkloru, bájí a pověstí. Bývají obvykle znázorňováni jako postavička
trpaslíka
s typicky špičatou čepicí a obličejem se stříbrošedou bradou. Staří
havíři,
když pod zemí svačili, pokládali prý vždy několik drobečků stranou
vedle sebe
"pro permoníky." Permon se dostal i do pojmenování některých báňských
ocenění: Zlatý Permon je cena za bezpečnost v hornictví, kterou uděluje
Státní
báňská správa České republiky, Český permon je cena udělovaná od 8.
Setkání
hornických měst a obcí osobnostem nebo institucím, které se výrazně
zasloužily
o rozvoj hornických tradic, záchranu technických památek, počin roku a
za
celoživotní dílo.
Autor
textu
Štěpán Podest
Hornický
kahan
Nezbytnou pomůckou havíře v podzemí, bez které se nemohl obejít, bylo
svítidlo.
Prvními podzemními svítidly byly dřevěné louče, připevněné různými
klešťovitými
úchyty na stěnách ražených chodeb. První hornické kahany z pálené hlíny
s knoty
a s
lojovou , později i olejovou náplní, jsou známé již ze starého Egypta.
U nás se
objevují až ve XIII. století. Horník si kahan nasazoval na palec levé
ruky, aby
ho mohl nést ve vodorovné poloze. Až v XVI.století se objevují ploché
nádoby
s knotem a hákovým závěsem pro uchycení svítidla na dřevěné
dolové
výztuži. Otevřený plamen byl nebezpečným zdrojem výbuchu důlních plynů.
Významný
proto byl vynález bezpečného kahanu Angličana H. Davyho v roce 1815,
který
spočíval v zakrytí olejového plamene ocelovou síťkou. Tímto vynálezem
se
zásadně změnil i tvar důlního svítidla. Z plochého olejového kahanu se
stala
štíhlá, vysoká lampa, která se dalším výbojem proměnila i
v symbol
bezpečné havířské práce. Místo oleje se v kahanech používal od 2.
poloviny 19.
století benzin.
Autor
textu
Štěpán Podest
Tzv. „sychrovka“
byl druh hornického kahanu, který se používal
v dole při
práci
s otevřeným ohněm. Výška plamenu ukazovala na přítomnost
částečně
určovala
množství hořlavého plynu metan při práci.
V minulém století stala
jedním z
nejvýznamnějších
hornických symbolů. V dnešní době je také významnou architektonickou
dominantou
našich průmyslových měst. Těžní věž je technické zařízení postavené nad
těžní
jámou, kterým se spouštějí horníci do dolů a vyváží se vytěžené uhlí na
povrch.
Autor
textu
Štěpán Podest
Hornická
uniforma
Globálním
projevem
havířských symbolů a jejich nositelem
jsou nejen znaky a jiná zpodobnění, ale také sama hornická uniforma,
která v
sobě tuto symboliku zahrnuje. Na veřejnosti vlastně byla vždy
nejokázalejší
formou projevu hrdosti hornického stavu na svoji profesi a vyjadřovala
pocit
sounáležitosti k tomuto prastarému povolání. Ke kabátci (kytli) se
obvykle nosí
černé kalhoty s lampasy, na hlavě lodička nebo čáka. Slavnostní
uniformu
doplňují bílé rukavice. Hornické a hutnické cechy a spolky při
slavnostních
shromážděních a průvodech nosí také své prapory a standarty různých
tvarů,
velikostí a výtvarného provedení. Ale takovou parádu je již opravdu
lepší vidět
na vlastní oči, nejlépe právě při příležitosti každoročních Setkání
hornických
měst a obcí ČR.
Autor
textu
Štěpán Podest